2021-06-04 06:00Pressmeddelande

Handgjord form här och nu

Äntligen dags igen! Nu presenteras den tredje jurybedömda utställningen i det nio år långa projektet Utvalt i Syd.

Av 375 inkomna bidrag från hela södra Sverige har den tre personer starka och väl meriterade juryn bestående av Katarina Evans, Mikael Löfgren och Cilla Robach valt ut 27 verk av lika många utövare. Dessa verk kännetecknas av hantverksskicklighet, skaparglädje och en vilja att berätta. Kanske är det en effekt av att vi alla har behövt stanna upp, reflektera och förhålla oss till den nya verklighet pandemin innebär. Resultatet har blivit en utställning som är lågmäld och intim, nästintill poetisk.

Möjlighet att ansöka gavs alla som själva arbetar med formskapande och konstnärlig gestaltning grundat i hantverk, material och tradition och som har en anknytning till något av sydlänen. Samtliga verk har presenterats anonymt för juryn vilket gör att professionella och amatörer möts sida vid sida i utställningen.

Om urvalsprocessen och resultatet skriver juryn:

”Arbetet med Utvalt 2021 har varit både utmanade och lärorikt. Juryn har bedömt 375 verk av 236 konstnärer, hantverkare, formgivare och slöjdare från södra Sverige. Och vi har tyckt väldigt olika! Därför blev vi, när urvalet var klart, genuint förvånade över hur enhetligt det blev.

Samstämmigheten mellan de utvalda verken beror på att de skildrar vår samtid. De handlar om svåra frågor som hållbarhet, återbruk, konsumtionskritik och psykisk ohälsa. Men de berättar också om skapande, kreativitet, glädje och livskvalitet.”

Vilka som medverkar i utställningen presenteras för allmänheten på öppningsdagen den 17 juni. Då delas även två stipendier á 30.000 kr vardera ut. Stipendiegivare är Malmö Industriförening och Skånes hemslöjdsförbund. Samtliga medverkande är nominerade.

Utställningen visas på Form/Design Center mellan den 17 juni och 22 augusti för att därefter vandra vidare till Ronneby, Östersund, Tomelilla och Bodafors där turnén avslutas 18 september 2022.

Pressvisning

NÄR: 15 juni kl. 12.00 – 13.30
PLATS: Form/Design Center
ANMÄLAN: Maria Vieweg, projektledare Form/Design Center
E-mail: maria@formdesigncenter.com
Tel: 0705-36 59 14

Projektet UTVALT drivs av tre organisationer Form/Design Center, Konsthantverkscentrum och Skånes hemslöjdsförbund, som på olika sätt verkar för formområdets utveckling. Med projektet vill vi tillhandahålla en arena som lyfter fram hantverksdrivet skapande och handgjord form för att visa och diskutera dess utveckling i samtiden. Resan som startade redan 2012 med projektering och uppstartsaktiviteter har resulterat i tidigare vandringsutställningar 2015 och 2018. Inför och parallellt med varje utställningsturné har UTVALT arrangerat en mängd föreläsningar och seminarier för såväl utövare som allmänhet, ofta i samarbete med visningsplatserna. Utvalt utvecklas med stöd från Region Skåne.

Mer information om projektet på  www.utvaltisyd.se

Projektledare – Form/Design Center
Maria Vieweg