2020-10-28 10:27Pressmeddelande

INBJUDAN: Boklansering The Nordic Report 03

Form/Design Center och SUSTAINORDIC-nätverket välkomnar dig till digital lansering av The Nordic Report 03.

Tisdagen den 17 november kl 12.00

Nu är det äntligen det dags för lanseringen av The Nordic Report 03! Publikationen lanseras i ett nytt och spännande format på SUSTAINORDIC:s hemsida samt genom olika fysiska pop-up-evenemang världen över.

Nyckelteman från The Nordic Report 03, såsom övergången till cirkulär ekonomi, policyförändring och vikten av att agera nu för att skapa en mer hållbar produktion och konsumtion, kommer att diskuteras av en nordisk expertpanel i en kort lanseringsfilm.

Håll utkik på SUSTAINORDIC:s sociala mediekanaler för ett pop-up-evenemang nära dig eller delta online var du än befinner dig via SUSTAINORDIC:s webbplats.

“There is a global need for sustainable solutions now as a green recovery from the covid-19 pandemic is high on the agenda. Many Nordic countries have recently launched their circular economy strategies and roadmaps, and there are plenty of inspiring Nordic solutions that can accelerate the transition to a circular economy. The Nordic Report is a great platform to present these solutions not only in Nordics but internationally too.”
Kari Herlevi  Project Director Circular Economy SITRA, Finland

“We can make the paradigm shift happen and go circular today – if we set our minds to it. SUSTAINORDIC is one great example on this.”
Hrund Gunnsteinsdóttir  CEO Festa and film director, Iceland

Välkommen!

I samarbete med:
DAC, DOGA, Design & Architecture Iceland, Design Forum Finland

Med stöd av:
Nordiska Ministerrådet

Projektägare:
ArkDes och Form/Design Center

ONLINE
DATUM: 17 nov 2020
TID: 12:00
PLATS ONLINE:  www.sustainordic.com
SOCIALA MEDIER: @sustainordic

POP-UP EVENEMANG
Obs! Pop-up evenemangen på ArkDes och Moderna Museet är inställda med anledning av situationen kring coronaviruset.
DATUM: 17 nov 2020
ARRANGÖR: ArkDes & Moderna Museet, Stockholm*
EVENT: Visning av lanseringsfilmen: ”SUSTAINORDIC – A Nordic Take on Sustainable Production & Consumption”, filminstallation samt läsning av The Nordic Report 03
PLATS: Biografen, Moderna Museet
TID: 12:00–16:00 (varje halvtimme)

EVENT: Visning av filminstallation samt läsning av The Nordic Report 03.
PLATS: ArkDes Bibliotek
TID: 12:00–16:00

*Rekommendationer gällande covid-19
ArkDes följer rekommendationer och föreskrifter från Folkhälsomyndigheten för att skapa en säker miljö för alla deltagare. För att göra detta tillåter ArkDes endast 15 personer åt gången under visningen av lanseringsfilmen i biografen och 20 personer åt gången i ArkDes Bibliotek. Vänligen stanna hemma om du mår dåligt eller känner av några symtom, tvätta händerna och håll ett säkert avstånd till varandra.

OM THE NORDIC REPORT 03
The Nordic Report 03 samlar de skarpaste och mest framstående rösterna från de nordiska länderna inom hållbar produktion och konsumtion och syftar till att sprida kunskap om nordisk hållbar produktion och konsumtion i enlighet med FN:s globala Mål 12 i Agenda 2030. The Nordic Report 03 vill vara en ögonöppnare för att påverka såväl nationella som internationella politiska riktlinjer

OM SUSTAINORDIC
SUSTAINORDIC är en plattform och ett nätverk med syfte att främja hållbar konsumtion och produktion utifrån ett nordiskt perspektiv, i enlighet med FN:s globala Mål 12 i Agenda 2030. SUSTAINORDIC är ett nätverk mellan sex nordiska design- och arkitekturinstitutioner. Sveriges nationella centrum för arkitektur och design – ArkDes (SE) och Form/Design Center (SE) är projektägare med DOGA – Design og Arkitektur Norge (NO), DAC – Danish Architecture Center (DK), Design Forum Finland (FI) och Iceland Design and Architecture (IS) som samarbetspartners. Projektet startades 2015 med stöd av Nordiska ministerrådet.