2019-06-04 09:15Pressmeddelande

Ung Svensk Form 2019 på Form/Design Center

null

Ung Svensk Form är en arena för ung svensk design där behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet uppmärksammas. Om att tro på sin idé och genomföra den. Att våga leka, pröva och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden. Utställningen visas på Form/Design Center 14 juni – 18 augusti.

Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och en utställning som genomförs av Svensk Form. Utställningen syftar till att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning samt att nå ut till nya målgrupper. Ung Svensk Form ska fylla en viktig funktion som ett forum där möten mellan formgivare, publik och producent uppstår. Där kontakter etableras och samtal påbörjas. Stipendier delas ut till nominerade som särskilt har utmärkt sig.

Ung Svensk Form drivs av Svensk Form i samarbete med IKEA, Malmö Stad och ArkDes. De tidigare utställningarna har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Många av tidigare års utställare är numera väl etablerade inom sina respektive områden. Projektet startades 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center.

SOMMARVERNISSAGE
Utställningen öppnar torsdagen den 13 juni kl. 17.00 – 20.00 tillsammans med utställningarna "IS THIS?", "Skånsk museikollektion", "Arkitektur enligt…" och "Forecast". Välkommen!

Årets stipendiater Ung Svensk Form

IKEA-stipendiat
Lobster – Martin Thübeck

Folkhem-stipendiat
Collective Collection – Mikaela Steby Stenfalk

Kvadrat-stipendiat
Google Weaving Stop-time (X) – Emelie Röndahl

Läs mer om stipendierna här»

Ladda ned utställningskatalogen här!

Medverkande:

Simon SkinnerAfropicks
En kam som vi saknat, och som samtidigt berör mellanförskapet som begrepp. Det här är designens själva essens: ett funktionsobjekt som skapats utifrån ett definierat behov, men också en kollektiv identitet.


Jan KlinglerBacteria in a new light
Tidlösa fossiler som synliggör den osynliga världen. Ett interdisciplinärt bidrag som ser nya möjligheter i biotekniska material och hämtar formspråkliga influenser från laboratoriet.


Emmeli RollebergBerggrund
En industrihistorisk maskin har tagits till heders, med prima resultat: en urform med föränderliga mönster. Marmorering är en juryfavorit: detta bidrag föreslår ett annat, fördjupat sätt att närma sig en kär gammal konstform.


Mikaela Steby StenfalkCollective Collection
Vi har ännu inte förstått vidden av de miljontals bilder om arkitektur som produceras idag. Här får vi lära oss något nytt och tänkvärt om det offentliga rummet, i en teknik som kan användas på fler sätt framöver


Annelie Grimwade Olofsson och G. William BellCommon ground
Om styrkan i att dela känsla, färdigheter och idéer med varandra. Den här trion har sammanfogat sina melodier till en vacker symfoni av trä och glas, där varje enskilt objekt är en juvel i sig.


Marie Isacsson funYArd
Gaming-motiv möter patchwork i intrikat samspel. Frapperande kombination av hantverk och samtidshistoriska referenser, där också en praktfull summa utvunnits ur de fina delarna.


Emelie RöndahlGoogle Weaving Stop-time (X)
Två olika kommunikationssätt, Google och handarbete, i djupt imponerande förening. Vår tids snabbhet möter historisk långsamhet och skapar en världsomspännande, kollektiv väv i flera bemärkelser.


Mathilda Nordström FlorentineHonest Impression
Gedigen undersökning i ett universellt ämne, om ärlighet inom branding och produktpresentation. Juryn vill särskilt berömma samtidsrelevansen och den processinriktade ansatsen.


Stina RandestadHybrids
Nytolkning av en high tech-inspirerad genre med rötter i Antwerpen och Leigh Bowery – och samtidigt en illustration av modets upplösning. Juryn uppskattar särskilt den modehistoriska medvetenheten och skörheten i uttrycket.


Axel Berner-Eyde och Kenneth IzeKENNETH IZE
Sofistikerat kostymdrama som fick juryn på fall med sitt fina hantverk, de uppfriskande färgställningarna och den eleganta kombinationen av brittisk kavaj och folklore.


Maja Michaelsdotter ErikssonKött och blod
Moderkakan i förnyad, spektakulär form: hybrid mellan matta, säng och soffa. Nu tar den kroppsdel vi alla är beroende av klivet ut på vardagsrumsgolvet. Ett ytterst skickligt bidrag som både synliggör och inkluderar.


Martin ThübeckLobster
Pedagogiken förändras, men skolmöblerna är sig förvånansvärt lika. Lobster erbjuder en ny idé i genren: uppfordrande i sin form, men suveränt funktionell och välgjord.


Jonas EltesLost in Computation
Vad tänker morgondagens bokhylla säga till stolen när den pratar om varat och existensen? Vi ser skymten av en framtid i upplösning, där digital kommunikation och teknik språkar med produkt- och designvärlden.


Tonje HalvorsenObsession
Nygammalt hantverk i outtröttligt, trompe l’oeuil-artat möte med säkerhetsnålens alla sidor. Ett vasst projekt som krävt blod, svett och säkert också tårar. Prestationen imponerar i sig, men även den höga modegraden.


Robert CurranOutside Material; The Transfiguration of Lines
Vad är det här? Det vet vi inte, men här kommer en till! Juryn gissar att detta är framtiden. Fantastiska objekt som skapar diskussion, och med ett uttryck som eggar fantasin.


Lisa EnglundPrintomobil
Vi ser Laura Ashley cykla från betongförorten på sin plåtsnigel för vår inre syn, i en framfart som river väggar och gör gamla tiders tapetmönster till modern gatukonst. En befriande attack på konventionerna i klassisk agitprop-anda.


Sara BergeboStjärnorna ser likadana ut överallt
Ett lika svårt som angeläget ämne har fått varm gestaltning. En saga om utsatthet och kollektivt trauma ur barnperspektiv, med en färgsättning och konstfärdighet som engagerar.


Ludvig Bratt och Calum MitchellSvald av Sundet
Världsarkitektur i ny, dagsaktuell bemärkelse. Arkitekturens metoder sätts än en gång i mänsklighetens tjänst, i ett lika precist som slagfärdigt porträtt av territoriets föränderlighet i klimathotets tid.


Nathalie Ruejas JonsonSyns det nu?
Bidraget som skapar utrymme för autistisk kultur och berör vår tids relation till gränser, med bildspråk som flyter mellan det uttalade och det outsagda. Skickligt berättat med genomarbetad färgskala och starkt konstnärligt uttryck.


Anna Ting MöllerThe Baby Bucha Project
Matbordet som måste vårdas, matas och hållas vid liv. Annars dör det. Vi ser ett fönster öppnas till en rimligare framtid, där vi kan växa och skörda på mer hållbara sätt än idag.


Anastasia JansäterThe Russian Soul
Mycket av det goda: vågat, lekfullt, proportionsförvrängande, bärbart. Ett bidrag som avväpnar med sin humor och samtidigt får oss att begrunda allvarliga ämnen som kulturell identitet och överlevnadsstrategi.


Heinrich EhnertVessels – conditions for openness
Ljudformer som synliggör det förgängliga. Men också en maskin som arbetar i det tysta, gifter ihop poesi med pedagogik – och följer en god tradition av objekt som exponerar designprocessen.


Kristina LundsjöWaste Not, Want Not!
Sinnlig session över generationsgränserna. Materialet har gått i arv från mor till dotter och blivit till ett modernt lapptäcke – en abstrakt krönika på metervara, med arkitektoniska kvaliteter.


Petter RhodinerWhat Happens On Earth Stays On Earth
Kolonnen, björnen, figurinen, rosetten – och nu en dubbelgås. Det som var otänkbart för tio år sedan har fått en självklar plats i dagens konsthantverk. Ur det gamlas ruiner växer ”det nya normala” fram, ett historiskt tillstånd där allt går att förnya.


Daniel GustafssonWhy don’t you listen to the silence
Åtta meter besatthet i en dubbel berättelse, om pojkdrömmar och ensamma äventyr på sjön. Det handlar också om hållbarhetskritik som antagit fast form, i ett utförande som är absolut meditativt.


Juryn för Ung Svensk Form 2019

  • Samir Alj Fält – Formgivare och grundare av Design Lab S i Skärholmen
  • Parasto Backman – Grafisk formgivare, driver studio i eget namn, lektor på masterutbildningen i visuell kommunikation på Konstfack
  • Margarita Bergfeldt Matiz – Industridesigner MFA samt kurator inom konst och design för internationella utställningar
  • Marcus Engman – Designchef IKEA och engagerad i IKEAs projekt Democratic design
  • Salka Hallström Bornold – Juryns ordförande. Journalist, författare med modeexpertis, biträdande chefredaktör på tidningen Form
  • Tom Hedqvist – Formgivare, tidigare rektor för Beckmans Designhögskola och chef för Röhsska museet
  • Åsa Jungnelius – Glasformgivare, lektor på Konstfack, driver hyttan i Boda som en öppen plattform
  • Henrik Johansson – Director, Commercial Research & Development @Spotify
  • Kenneth Kvarnström – Danschef på Kulturhuset/Stadsteatern, en av nordens främsta koreografer
  • Petra Lilja – Industridesigner, curator och forskare i design
  • Tor Lindstrand –Arkitekt och delägare på LLP arkitektkontor, lektor på Inredningsarkitektur och Möbeldesign, Konstfack
  • Kieran Long – Överintendent på ArkDes
  • Bea Szenfeld – Modedesigner med flera uppdrag från internationella märken, samt föreläsare
  • Bolle Tham – Arkitekt och grundare av arkitektbyrån Tham & Videgård Arkitekter
  • Mats Widbom – VD, Svensk Form

Ung Svensk Form 2019 är en samproduktion mellan ArkDes och Föreningen Svensk Form med stöd av IKEA och Malmö stad.


Form/Design Center är en plats och ett nav för kunskap och inspiration inom form, arkitektur och design. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt tidskriftscafé. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt.

Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening, och en del av föreningen Svensk Form. Centret drivs med stöd av Malmö stad, Region Skåne, Kulturdepartementet och Statens kulturråd.


Om Form/Design Center

Form/Design Center är en plats och ett nav för kunskap och inspiration inom form, arkitektur och design. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt tidskriftscafé. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt. Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening, och en del av föreningen Svensk Form. Centret drivs med stöd av Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.