2023-09-01 10:32Pressmeddelande

Silver! 60 år av kreativitet – en jubileumsutställning med Nutida Svenskt Silver

En jubileumsutställning med Nutida Svenskt Silver.Foto: Sara Danielsson

Föreningen 'Nutida Svenskt Silver' fyller 60 år och firar jubileumsåret med en skimrande utställning på Form/Design Center i kreativitetens och gemenskapens tecken.

Nutida Svenskt Silver bjöd in till sin allra första utställning Ungt Silver år 1963, och under de 60 år som följt har generationer av smeder hunnit passera genom Nutidas gemenskap. I en hyllning till åren som gått firar Nutida Svenskt Silver jubileumsåret med en skimrande festutställning i kreativitetens och gemenskapens tecken, det som fått föreningen att bestå genom decennierna: en gemenskap där skickliga smeder kan finna såväl värme och stöd som kreativa utmaningar, och ett fortgående möte mellan trygga traditioner och nyskapande utsvävningar.

Föreningen har spelat en betydelsefull roll i den kreativa och konstnärliga utvecklingen av svensk corpus och smyckeskonst, närmandet till den fria konsten och det svenska silversmides starka ställning internationellt. Nutidas främsta uppgift som förening är att stödja och stimulera guld- och silversmidestraditionerna. Föreningen har i dagsläget 36 medlemmar, verksamma över hela landet, vilka valts ut av en granskningsjury. Medlemmarna har ett klart uttalat formspråk, hög konstnärlig kvalitet och hantverksskicklighet.

I utställningen på Form/Design Center medverkar 31 av dessa smeder som i sina verk utforskar materialets och hantverkets möjligheter, många på temat fest, som Helena Sandström i Ceremoniellt festplagg för ömtåliga själar eller Caroline Lindholm med magnifika cocktailringar.

”Jag tycker om fest, glamour, glitter och metall. Det ska inte vara lagom nu. Cocktailringar – stora ska de vara. Ta plats och förgylla sina bärare”, säger Caroline Lindholm.

Utställningen rymmer också perspektiv på tidens aktuella frågor, från det djupt personliga till det allmängiltiga, som Aviva Scheimans bordssmycken Liv, Kvinna och Frihet, eller Åsa Elmstams handklovsarmband Homage to peaceful civil disobedience.

”Bakom fredlig civil olydnad ligger teorier som utvecklats under hundratals år av bland andra Gandhi, Rosa Parks, Martin Luther King och Suffragetterna. Vårt samhälle idag älskar civil olydnad – så länge det händer i det förflutna eller någon annanstans. Den nuvarande klimat- och ekologiska krisen verkar inte kunna få en lösning utan fredlig civil olydnad, olydnaden är viktig för att knuffa den allmänna opinionen i frågan”,
säger Åsa Elmstam.

Silver! visas på Form/Design Center 9 september – 12 november 2023. Utställningen genomförs med stöd av Kulturrådet och har tidigare visats på Konstakademin i Stockholm.

Vernissage på Form/Design Center

Lördagen den 9 september kl 12 är det vernissage för utställningen. På plats på öppningen finns Johanna Sjögren Duthy (utställningsansvarig, Form/Design Center), Paula Röhss (Nutida Svenskt Silvers ordförande) samt smederna Anna Nordström och Pernilla Sylwan som kurerat utställningen och flera av de medverkande utställarna. Kl. 12.15 presenteras utställningen och föreningen, därefter är det fritt fram att ställa frågor. Varmt välkommen!

Medverkande smeder

Kajsa AvilaTobias BirgerssonIngrid BärndalMaria BörjessonAnnika DævelJosefine DavidssonNiklas EjveÅsa ElmstamPetronella ErikssonBeata Alfredsson Grahn, August HappKatarina HenrikssonAnna ”Conni” HultbergSarah HurtigkarlHubert HydmanKarolina HäggTove KnutsMia (Maria) LarssonMagnus LiljedahlCaroline LindholmAnna NordströmOlle OllsFilip PalménChristine RamelHelena Sandström, Margareth SandströmKarlheinz SauerAviva ScheimanChristina Sommarström, Pernilla Sylwan och Pamela Wilson.

Form/Design Center i Malmö är den främsta mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige. I en unik kulturhistorisk miljö i centrala Malmö kan du uppleva utställningar, workshops och föreläsningar, eller besöka butiken och tidskriftscaféet. Form/Design Center är en plattform för branschen och driver olika hållbarhetsprojekt. Form/Design Center är utsedd av regeringen som nationell nod för gestaltad livsmiljö och officiell partner i New European Bauhaus. Form/Design Center startades 1964 som en del av den ideella föreningen Svensk Form och drivs idag med stöd av Kulturdepartementet, Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.

Projektledare – Form/Design Center
Maria Vieweg