2020-01-28 14:01Pressmeddelande

Rikstäckande tillverkningsplattform lanseras för att möjliggöra lokalproducerad design

Den 4 februari 2020, under Stockholm Design Week, lanserar SPOK en ny nationell plattform som knyter samman designbranschen och tillverkningsindustrin i Sverige.

På Stockholm Furniture & Light Fair den 4–8 februari 2020 (monter C18:21), kommer SPOK släppa sin nya digitala plattform tillsammans med en ny bok om SPOK. Lanseringen firas med en stor lanseringsfest tisdagen den 4 februari på Ahouse i Stockholm.

SPOK (Samtida produktion och konsumtion) syftar till att samla och sprida kunskap om lokala tillverkningsmöjligheter, från slöjd till industri, och har hittills haft Skåne som utgångspunkt. Under 2019 har ett intensivt arbete bedrivits för att utveckla den tidigare digitala plattformen efter att Tillväxtverket, i enlighet med regeringens ambition att stärka förutsättningarna för industrialisering och tillverkning i Sverige, beviljat SPOK medel för att expandera till hela landet.

"Att SPOK nu öppnar upp till hela Sverige känns som ett naturligt steg i utvecklingen av plattformen. Målet har alltid varit att skapa möjligheter till möten och sprida kunskap mellan tillverkningsindustrin och designbranschen. Nu får formgivare över hela landet möjlighet att jobba med mer lokal och designdriven tillverkning och det känns fantastiskt", säger Anna Gudmundsdottir, projektledare SPOK.

Den nya hemsidan som kartlägger hela landet kommer ytterligare kunna synliggöra lokala tillverkare och på så vis skapa fler möten och förenkla samarbetet mellan kreativa näringar och industri. Dessa möten kommer i förlängningen generera företagsamhet för både innovativa företag och tillverkningsindustrin. Målet med satsningen är att sprida plattformen nationellt med hjälp av ett nätverk av självgående, regionala hubbar som administrerar listningen av företag lokalt.

Om SPOK
SPOK (Samtida produktion och konsumtion) är en plattform för produktion som syftar till att samla och sprida kunskap om lokala tillverkningsmöjligheter, från slöjd till industri. SPOK är grundat av designern Jenny Nordberg. Initiativet lanserades i Skåne 2016 med stöd av Region Skåne, Malmö Stad och Länsstyrelsen Skåne. Idag drivs SPOK från Form/Design Center i Malmö med Anna Gudmundsdottir som projektledare.

PROGRAM Stockholm Design Week
(Ladda ned programmet här)

SPOK – Stockholm Furniture & Light Fair
Monter C18:21 tillsammans med Svensk Form.
4–8 februari, Stockholmsmässan

Design Talk: SPOK Sverige – Designdriven lokalproduktion

4 februari 10:00–10:50
Victoriahallen / The Design Bar, Stockholmsmässan
Medverkande: Anna Gudmundsdottir, Jenny Nordberg och Fredrik Paulsen.

Lanseringsfest SPOK
4 februari 19:00–23:00
Ahouse, The Stage, Östermalmsgatan 26A Stockholm
Kvällen inleds med tal av representanter från SPOK och Form/Design Center, Mats Widbom, Svensk Form, samt formgivare och hantverkare som jobbat med SPOK på olika sätt. Senare under kvällen blir det svets- och musikperformance av SPOKs grundare Jenny Nordberg och konstnären Andreas Kurtsson.

Presslunch SPOK

5 februari 12:00–13:00, Stockholm Furniture & Light Fair
Rum K15, Stockholmsmässan
Lätt vegetarisk lunch ingår.
Boka in dig på SPOK och Form/Design Centers presslunch genom att maila till pia@formdesigncenter.com

Mer information om SPOK hittar du här.

Kontakt och pressackreditering:
För mer information, intervjuer och pressackreditering till lanseringskvällen – vänligen kontakta: Maja Hjort, maja@bohmbohmroom.com, 073 - 768 73 11