2023-04-03 13:56Pressmeddelande

Programsläpp för Malmös designfestival Southern Sweden Design Days

Malmös internationella designfestival Southern Sweden Design Days hålls för tredje året i rad 25–28 maj 2023. Under fyra dagar fylls Malmö med utställningar, seminarier, workshops och festligheter på mer än 60 olika platser i staden. Lokstallarna i Kirseberg blir festivalens huvudarena med 6 000 kvm utställningar och en livestudio inför publik. Idag släpps de första 80 programpunkterna på southernswedendesigndays.com.

Syftet med Southern Sweden Design Days är att sprida kunskap om design, arkitektur och konsthantverk – med fokus på hållbarhet, samverkan, utveckling och innovation. Festivalen riktar sig till en bred allmänhet såväl som professionella besökare. Besökare får uppleva design ur olika perspektiv på olika platser runt om i Malmö, samtidigt som det ges en möjlighet att upptäcka nya områden i staden. Southern Sweden Design Days arrangeras av Form/Design Center.

En sneak peek av programmet finns redan nu att utforska i utomhusutställningen ”PRE-SSDD” på Parktorget i Folkets Park i Malmö. Fram till den 27 april visar nio av årets deltagare upp objekt, processer och visioner inför Southern Sweden Design Days.

Höjdpunkter i programmet

Årets tema för Southern Sweden Design Days program är dissonans, med syfte att väcka kreativitet och lust att driva förändring i en tillvaro som skaver.

TONALITIES

Utställningen presenterar ett urval av verk från Göteborgs universitet Campus Stenebys examensarbeten som utforskar hantverksbaserade tillvägagångssätt byggda på materiell kunskap. Tonen i verken är en tolkning av den strävan som världen står inför idag. Hantverkarens och formgivarens beslut är laddade med etiska och politiska frågor kring materialval och estetiskt uttryck. Att hitta rätt ton har aldrig varit viktigare. Mitt i denna tids osäkerhet visar nästa generations formgivare sina arbeten. Uttryck står i kontrast till varandra, även en flyktig känsla av harmoni kan infinna sig.

Deltagare: Göteborgs Universitet, Campus Steneby

Fiber Land Jenny Nordberg

BUSINESS OPPORTUNITIES

Att materialen vi använder här oftast inte produceras här, utan långt borta är en konsekvens av en skev produktionsnorm, och en okunskap om möjligheterna som finns i Sverige. Utställningen Business Opportunities skapad av projektet Fiber Land lyfter fram olika materialtillämpningar av de lokalproducerade fibrerna hampa, lin och ull. Tillämpningar som har alla förutsättningar att ses som kommersiellt gångbara alternativ till långt-borta-producerade fibrer som exempelvis bomull eller syntetiska material. I utställningen kan besökarna ta del av en mängd materialprover. Det kommer också att finnas möbler och objekt designade av Ebba Lindgren och Jenny Nordberg tillverkade av de tre fibrerna.

Deltagare: Fiber Land, Jenny Nordberg Design Studio, Länsstyrelsen i Skåne, STPLN, Ebba Lindgren
Plats: c/o Förstberg Ling Studio

SUNNY DAYS AHEAD

Sunny days ahead är en tanke om ljusare tider och vad vi kan göra medan vi väntar. Att arbeta med snäva tidsramar och små budgetar. Att använda sig av lokala, hållbara material och att behålla lusten att undersöka genom en designprocess. Formgivaren Pia Högman visar designprocessen och testar materialets möjligheter och begränsningar genom att under en månads tid bygga upp möbler av återbrukat tegel i en glascontainer inför publik i Folkets Park i Malmö inför Southern Sweden Design Days. Högman tar med betraktaren på resan från materialval till färdiga möbler. Möblerna blir under Southern Sweden Design Days en del av uteserveringen på restaurang BISe i Malmö.

En del av utställningen visas under PRE-SSDD i Folkets Park fram till den 27 april.

Deltagare: Pia Högman
Plats: BISe

RESONANS

I utställningen Resonans presenteras verk av sex konsthantverkare där dissonans, årets övergripande tema för Southern Sweden Design Days, varit vägledande för urvalet till utställningen. Här samsas individuella objekt i ett brokigt spektrum av material, uttryck och hantverk som tillsammans bildar en ny helhet – en visuell vandring från dissonans till resonans. Genom utställningen poängteras också hantverksskicklighet som motkraft till en samtid av masskonsumtion och tidsoptimering.

Deltagare: Konsthantverkscentrum, Anja Fredell, Frida Lundén Mörck, Jögge Sundqvist, Laura Blake, Linn Sjöstedt, Ulrika Swärd.

PHI

Lampan Phi utforska tankar om kreativitet och alternativa tillverkningsmetoder i en värld under omställning. Phi ifrågasätter hur vi i skiftet till lokal produktion kan hitta nya uttryck med utgångspunkt i möjligheterna som finns runt omkring oss. Hur kan design som har en komplex idé tillverkas genom att enbart sammanställa delar, utan avancerade verktyg och processer? Kan en enskild designer som bygger korta serier från sitt eget hem ha samma genomslagskraft som ett större företag?

Deltagare: Viktor Johansson

IN:TANGIBLE

In:Tangible samlar 27 formgivare och designforskare i en gemensam utställning med fokus på framtidens designpraktik. Initiativtagare, producenter och kuratorer är Formgivarpoddens Karin Olu Lindgård och Kajsa Willner som båda själva är praktiserande formgivare. Med In:Tangible vill de ytterligare undersöka och visualisera komplexiteten inom samtida skandinavisk designpraktik.

Deltagare: Formgivarpodden + Wang & Söderström, Nick Ross, Pettersen & Hein, Matti Klenell, Fredrik Paulsen, Åsa Jungnelius, Note, Jenny Nordberg, Louise Hederström och Lisa Hilland m.fl.
Plats: Form/Design Center

DET CIRKULÄRA KÖKET

Det cirkulära köket är en skiss till en ny typ av kök anpassat efter vår tids behov av att ställa om till ett mer hållbart sätt att leva, som minimerar förpackningar och transporter. Ett kök som är anpassat för att odla hydroponiskt, grodda, brygga, kompostera, fermentera, torka, mala, återvinna och omvandla matrester till ny näring och jord på plats. Köket som ett eget kretslopp!

Deltagare: Belleville Arkitektkontor

NEON & ROCOCO

Hos THE COWGIRL GALLERY visas utställningen NEON & ROCOCO med artisterna och designers Josefin Eklund, Ebba Lindgren och INGRID. Josefin Eklund designar sina egna konstverk, gör skräddarsydda neonskyltar och installationer. Hennes konst brukar visualiseras genom stora installationer, skulptural form eller på en spegel. Ebba Lindgrens designpraxis är konstnärlig och konceptstyrd. Hon designar möbler, föremål och interiörer. Genom att låta stora och extravaganta idéer ta plats i små sammanhang har Lindgren skapat ett förhållningssätt till design som är smart, lustdrivet och okonventionellt. Ingrid Arnsand Jonsson, är en multidisciplinär konstnär, art director, grafisk designer och illustratör. Inspirerad av idén om vad verkligheten består av, finner hon nyfikenhet på vad som kan skapas i den digitala världen kontra vår fysiska värld.

Deltagare: Josefin Eklund, Ebba Lindgren, INGRID
Plats: The Cowgirl Gallery

OAS

På en plats full av hårda material och bortglömd vegetation tar landskapsarkitekten Julia Askander och trädgårdsingenjören Sandra Ehrsköld avstamp i de gamla järnvägsparkerna och inspireras av dessa grönskande rum skapade för lokförarna att tillbringa sin lediga tid och kunna återhämta sig i. Utanför Lokstallarna skapas ett grönt rum på en plats som idag ligger oanvänd och i skymundan – en mjuk oas i kontrast till miljön utanför. “OAS” vill visa på formgivningens betydelse i skapandet av gröna miljöer. Att design inkluderar skapandet av en känsla och en plats, på ett sätt knutet till praktisk användning men utan att vara ett specifikt bruksföremål.

Deltagare: Julia Askaner, Sandra Ehrsköld
Plats: Main Location, Lokstallarna (utomhusinstallation)

SWEDISH GIRLS (SE) MEET-AND-GREET

En interaktiv utställning av konst- och designkollektivet Swedish Girls som består av Josefin Zachrisson, Mira Bergh, Julia Jondell och Matilda Ellow. Kollektivet beskriver sitt arbete som en ’konceptualiserad verklighet’ vilket de visualiserar genom fysiska och digitala installationer. Swedish Girls har blivit internationellt uppmärksammade genom att skapa installationer vilka rör sig i ett gränsland mellan design och konst. Med deras objekt och installationer leder de betraktaren in i tid och rum där det är oklart vad som är verklighet och vad som är fiktion.

Deltagare: Digitaliseum, Swedish Girls
Plats: Digitaliseum

Läs mer →

→ Utforska fler programpunkter på southernswedendesigndays.com

Form/Design Center i Malmö är den främsta mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige. I en unik kulturhistorisk miljö i centrala Malmö kan du uppleva utställningar, workshops och föreläsningar, eller besöka butiken och tidskriftscaféet. Form/Design Center är en plattform för branschen och driver olika hållbarhetsprojekt. Form/Design Center är utsedd av regeringen som nationell nod för gestaltad livsmiljö och officiell partner i New European Bauhaus. Form/Design Center startades 1964 som en del av den ideella föreningen Svensk Form och drivs idag med stöd av Kulturdepartementet, Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.

Kommunikationschef – Form/Design Center
Marina Jackler