2018-11-16 08:00Pressmeddelande

Inbjudan seminarium: Makt/Egenmakt

null

Välkommen till en halvdag där vi diskuterar normkritisk praktik inom designfältet. Forskare och utövare ger olika perspektiv på frågor som rör hierarkier och konventioner. Vem har egentligen makt? Hur kan den omfördelas?

I samband med öppningen av utställningen Makt/Egenmakt och lanseringen av publikationen Makt/Egenmakt i designbranschen bjuder Form/Design Center och föreningen Omforma in till ett kunskapsseminarium.

Program

13.00 Omforma och Form/Design Center hälsar välkomna och berättar om projektet och presenterar dagens moderatorer Emilia Wärff, produktdesigner, dansare och koreograf och Em Fexeus, konstnär och designskribent.

13.10 – 13.40 Föreläsning: Att fortsätta den normkritiska praktiken / Karin Ehrnberger, doktor i design med normkritisk perspektiv.

13.40 – 14.10 Panelsamtal: Finns den radikala designen? Medverkande: Annika Elmqvist, illustratör, Maryam Fanni, grafisk designer och Kerstin Sylwan produktdesigner och representant för föreningen Omforma.

14.10 – 14.20 Paus.

14.20 – 14.50 Föreläsning: Urban norm i designbranschen / Sanna Bodén, sportswear designer.

14.50 – 15.15 Fika.

15.15 – 16.00 Workshops (välj en workshop nedan)

Arvoderingar – rimliga villkor och effektiva strategier
En workshop som utgår ifrån Konstnärernas Riksorganisations (KRO) pågående utveckling av arvoderingar och avtal för designers.

This is Sweden; these are our faces
En workshop med mode och kreativitet som verktyg, ledd av Pablo Londono från plattformen This is Sweden. Deltagarna får chansen att vara med i den löpande porträttserien som startades 2016. Porträtten får du med dig digitalt på plats och är fria att använda hur du vill.

16.10 – 17.15 Presentationer av de medverkande i utställningen och avslutande paneldebatt med talare och utövare.

17.30 – 20.00 Vernissage och lansering av publikationen Makt/Egenmakt i designbranschen.

Parallellt under dagen kan du boka in ett eget möte med Konstnärernas Riksorganisations verksamhetschef Eva Månsson och ställa frågor om avtal och rättigheter.

DATUM: 23.11.18 kl 13.00 – 17.30
PLATS: Form/Design Center
ARRANGÖR: Form/Design Center, Föreningen Omforma
KOSTNAD: Gratis
ANMÄLAN: Anmäl dig här >
Anmälan är bindande och en avgift på 300 kr tas ut om avanmälan ej görs innan den 21/11.

Form/Design Center är en plats och ett nav för kunskap och inspiration inom form, arkitektur och design. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt tidskriftscafé. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt.

Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening, och en del av föreningen Svensk Form. Centret drivs med stöd av Malmö stad, Region Skåne, Kulturdepartementet och Statens kulturråd.

Form/Design Center är en plats och ett nav för kunskap och inspiration inom form, arkitektur och design. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt tidskriftscafé. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt. Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening, och en del av föreningen Svensk Form. Centret drivs med stöd av Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.