2023-01-31 07:00Pressmeddelande

INBJUDAN: 3 x lunchsamtal på Stockholm Furniture Fair

Välkommen till 3 x lunchsamtal för dig som är intresserad av vad som är på gång inom designområdet i Malmö och södra Sverige – internationell designfestival, innovativa produktionsmöjligheter och naturfiber som lokal råvara.

Samtalen är en del av Swedish Design Movements program under Stockholm Furniture Fair och genomförs i monter C04:27.

När: Onsdagen den 8 februari kl 10:45–13:15
Var: Monter C04:27, Swedish Design Movement
Värd: Malmö Stad

PROGRAM
10.45–11.30 Southern Sweden Design Days
11.45–12.30 SPOK
12.45–13.15 Fiber Land

10:45–11:30 Southern Sweden Design Days 2023 – Highlights från programmet

Southern Sweden Design Days presenterar highlights från programmet inför den tredje upplagan av Malmös nya internationella designfestival som äger rum den 25–28 maj 2023.

Medverkande:
Terese Alstin – Ansvarig strategisk utveckling av designbranschen, Form/Design Center
Louise Hederström – Designer, Louise Hederström Design
Lisa Hilland – Designer, Lisa Hilland Design Studio
Eléa Nouraud – Designer, OnMateria
Lola Buades – Designer, OnMateria
Stina Henriksson – Designer, sa:k design studio

11:45–12:30 Ännu mer lokalt – SPOK Sverige

SPOK Sverige presenterar några innovativa produktionsmöjligheter samt visar exempel på hur designföretag kan jobba mer med lokala tillverkare och lokala material.

Medverkande:
Anna Gudmundsdottir – Projektledare SPOK, Form/Design Center (moderator)
Sara Sjöbäck – Konstnär
Sofia Olsson & Cassandra Bradfield – Designers & founders, Asca Studio

12:45–13:15 Fiber Land – Fiberalternativen hampa, lin och ull

Nystartade naturfiberprojektet Fiber Land som drivs av Länsstyrelsen i Skåne, Stpln i Malmö och Jenny Nordberg Design Studio presenteras.

Medverkande:
Jenny Nordberg – Industridesigner Jenny Nordberg Design Studio & strateg Fiber Land

Southern Sweden Design Days
Southern Sweden Design Days är en årlig festival som synliggör och bygger kunskap kring design – med fokus på hållbarhet, samverkan, utveckling och innovation. Under fyra dagar fylls Malmö med design genom utställningar, seminarier, workshops och nätverksevent. Arrangeras av Form/Design Center.
WEB:
southernswedendesigndays.com
INSTA: @southernswedendesigndays

SPOK
SPOK (Samtida produktion och konsumtion) är en plattform för produktion som syftar till att samla och sprida kunskap om lokala tillverkningsmöjligheter, från slöjd till industri. Tillsammans kan vi utveckla lokal produktion i hela Sverige och i förlängningen bidra till en mer lokal konsumtion.
WEB: s-p-o-k.se
INSTA: @s_p_o_k

Fiber Land
Fiber Land är en satsning som drivs av Länsstyrelsen i Skåne tillsammans med STPLN i Malmö och Jenny Nordberg Design Studio. Syftet är att bidra till att de tre fibrerna hampa, lin och ull ska ses som kommersiella alternativ till resurskrävande fibrer såsom exempelvis bomull och syntetmaterial. Detta genom att skapa nya affärskopplingar mellan skånebaserade primärproducenter av de tre fibrerna och olika typer av slutbeställare.
INSTA: @_fiber_land_

Swedish Design Movement
Swedish Design Movement samlar aktörer inom design, mode och arkitektur i framkant av den hållbara omställningen. De drivs av ett genuint engagemang att skapa förändring genom god design. Deras övertygelse är att vi tillsammans kan uppnå FN:s Agenda 2030-mål för hållbar utveckling. Montern på Stockholm Furniture Fair C04:27 är en öppen plats för diskussioner om en hållbar framtid genom design och innovation. Ta plats, engagera dig i vårt program och var med i rörelsen. Montern är formgiven och producerad av Note Design Studio.
WEB (program): stockholmfurniturefair.se

Form/Design Center i Malmö är den främsta mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige och en nationell nod för gestaltad livsmiljö. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt café. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt. Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening med stöd av Kulturdepartementet, Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.

Kommunikationschef – Form/Design Center
Marina Jackler