2022-03-09 15:03Pressmeddelande

ADORNO lanserar sydsvensk kollektion inför Southern Sweden Design Days

Virtuell utställning på Lokstallarna i Malmö. ©ADORNOVirtuell utställning på Lokstallarna i Malmö. ©ADORNO

Inför Southern Sweden Design Days lanserar det Köpenhamnsbaserade digitala galleriet ADORNO kollektionen PROXIMITY, framtagen i samarbete med Form/Design Center, som visar upp ett urval av nya verk av tio sydsvenska designers och studios.

19 – 22 maj 2022 arrangeras andra upplagan av Southern Sweden Design Days i Malmö, som lyfter fram hållbarhet, samarbete, utveckling och innovation inom design. Temat för årets event är PROXIMITY som bjuder in till tolkningar kring upplevelsen av att vara nära – samhörigheten mellan människor, städer, länder, arter, yrken etc.

Kollektionen som helhet reflekterar över begreppen närhet och tillhörighet. De utvalda objekten illustrerar alla vikten av sammankoppling och släktskap i osäkra tider – genom såväl samtida referenser till traditionella hantverkstekniker, användningen av lokala material såsom ull, lav och trä, som lekfulla tolkningar av temat.

– Syftet med det årliga temat är att vara inspirerande, utmanande, väcka kreativitet och nya idéer för spännande innehåll. Det ska också harmonisera med SSDD:s övergripande fokus på hållbarhet, samarbete, utveckling och innovation, säger Terese Alstin projektledare Southern Sweden Design Days, Form/Design Center.

– När årets tema utformades var det många förslag som berörde begreppen samhörighet och gemenskap, och det var tydligt för oss att människor efterfrågade ett tema med en optimistisk anda och ett positivt budskap, berättar Ann Isler, projektledare Southern Sweden Design Days, Form/Design Center.

Den fysiska utställningen ”PROXIMITY” kommer att äga rum under Southern Sweden Design Days 19 – 22 maj 2022 på Lokstallarna, Södra Bulltoftavägen 51 i Malmö.

 

Andrea Santinavez

"Fringefloss" av Andrea Santinvanez. Foto: Helena Pataki

Fringefloss – Andrea Santivanez 

Fringefloss undersöker södra Sveriges hantverks-traditioner i kombination med områdets moderna produktionsmöjligheter. Projektet är en översättning av en traditionell men utdöd matta, som vävdes lokalt runt Malmöområdet i mitten på 1600-talet och kallades för Trensaflossan. Trensaflossorna ansågs mycket värdefulla och kunde säljas och bytas som aktier. Resultatet blev en matta/åkdyna med tillhörande pall. Översättningen gjordes med hjälp av artificiell intelligens och projektet kan beskrivas som ett partnerskap mellan low-tech och high-tech designmetoder. Ett udda par som måste börja samarbeta mer för att tackla samtidens komplexa utmaningar. Trensaflossans översättning till engelska är Fringefloss då ”Trensa” betyder ”fransar” på skånska.

www.studioandrea.se

"Stopgap Table" av Andréason & Leibel. Foto: Andréason & Leibel

Stopgap Table – Andréason & Leibel

Ett bord utan start och utan slut. Utan framsida eller baksida. Ingen hierarki. Bara en serie slumpmässiga stopp och luckor i en evig rörelse.

Stopgap Table är resultatet av en misslyckad kreativ skilsmässa. Proximity-projektet var startpunkten för Andréason & Leibels plan att var för sig individuellt göra sin egen design och låta dessa mötas på scenen. 

Det resulterade dock i ett enda objekt, som är typiskt för deras tätt sammanflätade designprocess.Det låga bordet är designat för tillfälliga möten när samtalen flyter fritt och energin är hög. Stopgap Table är tillverkat för hand 2022 i Andréason & Leibels studio i Arlöv strax utanför Malmö.

www.andreasonleibel.com

“Very Good Stool” av Förstberg Ling. Foto: Förstberg Ling

“Very Good Stool” av Förstberg Ling. Foto: Förstberg Ling

Very Good Stool ­­­–  Förstberg Ling

Med den första versionen (sten, 2018) av pallen Very Good Stool, utforskade Förstberg Ling förhållandet mellan det bärande och det uppburna.

Staplingen och urfasningen av de olika delarna av pallen ger en strukturell tydlighet. Varje element har en arkitektonisk funktion som förhåller sig till nästa.

Den galvaniserade versionen adderar ytterligare ett lager av struktur och textur. Lite mer komplex. Väldigt robust. Väldigt hardcore.

www.forstbergling.com

“PlusPlus” av Jóna Berglind Stefánsdóttir. Foto: Anna Gudmundsdottir

“PlusPlus” av Jóna Berglind Stefánsdóttir. Foto: Anna Gudmundsdottir

PlusPlus – Jóna Berglind Stefánsdóttir

Ursprungligen en del av "Last Minute Collection" av M.U.S. (Malmö Upcycling Service) där syftet var att designa föremål helt tillverkade av spill och avfallsmaterial från den lokala industrin. PLUS PLUS – den optimistiska hyllan – är gjord av kasserad vinyl och fylld med frigolit.

www.jonaberglind.com

"Tree Trunk Vase" av LAB LA BLA. Foto: Lab la bla

Tree Trunk Vase – LAB LA BLA

’Tree Trunk Vases’ skapas genom att blåsa smält glas i övergivna trädstammar som urholkats av olika skadegörare som parasitisk svamp eller termiter. Träformarna är i konstant förändring då delar av den komplexa strukturen krymper, deformeras eller bränns upp, vilket gör att varje objekt blir unikt.

www.lab-la-bla.com

“Mylia Rug (Yellow/Blue)” av Lisa Darland. Foto: Lisa Darland

“Mylia Rug (Yellow/Blue)” av Lisa Darland. Foto: Lisa Darland

Mylla Rug – Lisa Darland

I Sverige bränns eller slängs över tusen ton ull varje år samtidigt som vi importerar ull och ullvaror för ett värde av fyrahundra miljoner svenska kronor.

“Mylla” är en textural matta tillverkad för hand av 100 % svensk ull från gårdar i Skåne och Halland i södra Sverige. En fiber som är flamsäker, smutsavvisande, biologiskt nedbrytbar och kan reglera luftfuktigheten. Mattan är skapad med minimala skärningar av fibrerna och utnyttjar egenskaperna hos ullen, stickningen och vävningen. Denna kombination skapar en mjuk, fjädrande textur som även kan användas som sittyta. Processen att bli av med ullen (bränning och sönderfall) och de vidsträckta skånska fälten har utgjort inspiration. Inhägnade fält där fåren tillbringar sina dagar, vår till höst.

“Mylla” är ett ord för att blanda ner något i jorden.

www.lisadarland.com

“Lichen Leftover Light” av Louise Hederström. Foto: Louise Hederström

“Lichen Leftover Light” av Louise Hederström. Foto: Louise Hederström

Lichen Leftover Light – Louise Hederström

”Lichen Leftover Light” är en del av ett projekt där Louise Hederström undersöker och formar kasserad lav från det lokala företaget Nordgrönas produktion av ljudabsorbenter. Hon tänjer på gränserna för vad som betraktas som skräp eller produkt i en serie handgjorda objekt, med inspiration från former som växer runt oss och med hjälp av färger som utmanar och väcker känslor.

Lichen Leftover Light kan användas både som vägglampa och bordslampa, hängande på väggen eller som ett landskap på ett bord eller en skänk.

www.louisehederstrom.com

“Cluster #3” av Moa Lönn. Foto: Moa Lönn

“Cluster #3” av Moa Lönn. Foto: Moa Lönn

Cluster – Moa Lönn

Svart lera drar en linje i rummet, ett antal noder och kopplingar konstruerar formen. En balansakt som pendlar mellan att vara en artefakt formad av människan och en organism sprungen ur naturen. Ytan är kamouflerad, med droppar som påminner om tillväxt av lav eller mögel som tar tag i den grenliknande strukturen. Cluster-serien är en handbyggd keramikserie skapad av Moa Lönn. Processen i studion är baserad på noggrann avvägning utifrån materialets bärförmåga, eftersom de tillförda formerna är beroende av styrkan hos de nedre strukturerna. Tillverkningen av föremålet är beroende av denna balans, och varje föremål erhåller en unik form genom processen. Verken relaterar till grupplevande livsformer som är helt beroende av närheten till varandra.

www.moalonn.com

"Really Rokoko” av Ebba Lindgren. Foto: Anna Gudmundsdottir

Really Rokoko – Studio Ebba Lindgren

”Det var vid just detta skrivbord som Grevinnan av Sorgenfri skrev sina berömda sonetter och törstfällor. Som brukligt för tidens unga adel var hon skolad i chattens konst. Enligt ryktet är hennes ande fortfarande fastkilad mellan fibrerna, det sägs att hon bidar sin tid i väntan på det perfekta tillfället att återuppstå — tillslut ska hon svara.” 

Möbler för självutnämnda kungligheter. Möblerna är tillverkade av ett skivmaterial gjort på återvunna textilier. Den vita kärnan består av utslitna hotellakan, ytan av spill från produktion av från möbeltyg. Skrivbordet är tolkning av en ”Bonheur-Du-Jour”, en möbel som var populär bland 1700-talets brevskrivande kvinnor. Ursprungligen framtagen på uppdrag av M.U.S. (Malmö Upcycling Service) för grupputställningen ‘Last Minute’ på Svenska Ambassaden i Danmark under 3daysofdesign.

www.studioebbalindgren.com

“Cut Out Rug Sprinkles” av Studio M. Foto: Studio M

“Cut Out Rug Sprinkles” av Studio M. Foto: Studio M

Cut Out Rug Sprinkles – Studio M

Cut out rug är ett koncept där mattan ifrågasätts som funktionellt eller estetiskt objekt i vårt hem. Ett projekt som vill utmana den traditionella mattan och bjuda in till nya rörelsemönster i rummet och skapa en närhet mellan mattan och golvet. Genom att ta bort den inre delen av mattan ramar den in golvet och dess traditionella plats i hemmet utmanas genom att den underliggande ytan bidrar till en annorlunda rumsuppfattning.

 

Om Southern Sweden Design Days

Den 19-22 maj 2022 går den andra upplagan av Southern Sweden Design Days av stapeln – ett nytt internationellt designevent i Malmö. Southern Sweden Design Days bjuder in besökare från hela världen att uppleva det bästa den kreativa sydsvenska designscenen har att erbjuda.

Southern Sweden Design Days riktar sig mot en bred designintresserad allmänhet såväl som professionella besökare och är öppet och gratis för besökare i alla åldrar och. Med endast 30 min tågresa från Köpenhamn utgör Malmö en central hub för kreativitet, hållbarhet och kultur. Deltagarna är verksamma inom design, arkitektur och konsthantverk och innefattar allt från enskilda designers, studios, kontor och kollektiv, till producenter och företag aktiva inom designområdet, högskolor/universitet, kulturinstitutioner, branschorganisationer och föreningar.

Southern Sweden Design Days organiseras av Form/Design Center – den främsta mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige.



Om Form/Design Center

Form/Design Center är den främsta mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige och en nationell nod för gestaltad livsmiljö. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt café. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt. Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening med stöd av Kulturdepartementet, Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.


Kontaktpersoner

Ansvarig strategisk utveckling av designbranschen – Form/Design Center
Terese Alstin
Projektledare Southern Sweden Design Days – Form/Design Center
Ann Isler